مدتی بود همراه خانواده ام سفر نرفته بودم  و شاید لبنان گزینه ی خوبی بود چون فکر می کردم کشوری ماجراجویانه نباشه و اینکه دلار با عرض دولتی مابه تفاوتی داشت که کمک بزرگی به هزنیه های سفرمون بود پس یه تور هشت نفره ی خانوادگی رو مدیریت و برنامه ریزی کردم

پرواز مستقیم تهران به بیروت 2 ساعت و بیست دقیقه طول میکشه ولی ما با پرواز قطری به بیروت رفتیم که زمان بیشتری طول کشید.

آشنایی با شهر بیروت

بیروت پایتخت و بزرگترین شهر لبنان هست . این شهر به دلیل زیبایی و جذابیت، به «عروس خاورمیانه» معروف شده.

هتل رادیسون بلو مارتینز (Radisson Blu Martinez) یه هتل 5 ستاره ی معروف در بیروت بود که  از نظر مکانی نزدیک به «ساحل زیتون بی» بود که نقطه ی معروف در شهر محسوب میشد،  این هتل در سایت بوکینگ (booking) امتیاز 8.7 از 10 رو داشت

من برای اولین بار بود که یه هتل 5 ستاره گرون قیمت (شبی 190 دلار برای 2 نفر ) رو انتخاب میکردم و دلیلم برای این کار

1- چون با خانوادم سفر کرده بودم دوست داشتم بهترین امکانات براشون فراهم باشه

۲-مابه التفاوت یوروِ دولتی تا یورو بازارِ آزاد، برای هر نفر، حدود ۶ میلیون بود که من این مبلغ رو صرف کیفیت سفر کردم

۳-به نظر من باید همیشه از فرصت ها استفاده کرد این هتل تخفیف خیلی خوبی خورده بود و تو زمانی که من در بیروت بودم می تونستم از این فرصت استفاده کنم

4-موقیت مکانی فوق العاده ایی که این هتل در شهر بیروت داشت

شب اول با توجه به اینکه هتل ما با ساحل کمتر از 200 متر فاصله داشت، پیاده به »ساحل زیتون بی» رفتیم

قیمت ها در لبنان

بالا رفتن دلار و گرونی که تو این کشور به وجود اومده بود جوری بود که برای خرید یه بطری آب معدنی یه لیتری، باید 3 دلار پول بپردازیم و این حس خوب سفر رو، به سمت میزانی از استرسِ اقتصادی می برد، اما این مسائل نباید حال خوبمونو ازمون می گرفت

در لبنان سیم کارت گرون بود تا جایی که حدود ۳۴ دلار باید پرداخت می کردم
با توجه به اینکه همیشه اعتقاد دارم سیم کارت در سفر از نون شب واجب‌تره اما به علت مقرون به صرفه نبودن سیمکارت از نون شب گذشتم

اگر درمورد قیمت غذاهای لبنانی می خواهید بدونید عکس یکی از فهرست های فست فود در لبنان رو با قیمت دلار براتون گذاشتم که خرج خورد و خوراک رو کاملا مشخص می کنه

روز اول بیروت

بعد از ورزش و شنا به سراغ صبحانه رفتیم تا اولین روز سفر رو با انرژی شروع کنیم

بعد از صبحانه یه ماشین دربست گرفتیم تا طبق برنامه امون به سمت «غار جعیتا» که در 18 کیلومتری بیروت بود حرکت کنیم.

غار جعیتا

یکی از زیباترین شگفتی های طبیعی بیروت محسوب میشه. این غار به دو بخش غار بالایی و پایینی تقسیم میشه که به واسطه ی یه  قطار، به هم دیگر وصل میشن. هر کسی که به بیروت سفر میکنه این مکان طبیعی و زیبا رو تو برنامه ی خودش میذاره. شاید براتون جالب باشه این مکان تا تاریخ 1870 میلادی کشف نشده بود و این منطقه، یکی از منابع آب شیرین بیروته که بعدا توسط یکی از شرکت های آبی بیروت کشف شد

با یه تله کابین که از میان جنگل و از روی رودخانه ای زیبا عبور می کرد مسافتی حدود یک کیلومتر را طی کردیم تا به ورودی غار بالایی رسیدیم (قیمت بلیط ورودی غار، 12 دلار بود)

با کمی پیاده روی به ورودیِ غار رسیدیم

با توجه به اینکه عکاسی در داخل غار ممنوع بود در ورودی غار، صندوق هایی با کلید برای قرار دادن دوربین و موبایل هامون وجود داشت

این غار به طوری نورپردازی شده بود که کوچک ترین زاویه ها هم از چشمتون پنهان نمی موند

بعد از اتمام بازدید از غار بالایی، سوار قطار شدیم و به ورودی غارِ پایینی رفتیم

برای دیدن از غار پایینی سوار قایق شدیم

طول غار آبی 250 متر بود و توسط قایق های الکتریکی درون دریاچه ی زیرزمینی شروع به حرکت کردیم

با توجه به اینکه من قبلا غارهای زیادی رفته بودم، سفر در غار پایینی، تجربه ی بی نظیر و شگفت انگیزی بود هر چقدر جلو می رفتیم به زیبایی وشگفتی های غار اضافه میشد

پیشنهاد من اینه که تو سفر به لبنان، حتما از این غار دیدن کنید.

روز دوم رو با یه ورزش و شنا مثل روز اول شروع کردیم

و بعد از خوردن صبحانه قرار بود با دوچرخه های هتل شهر بیروت رو بگردیم

ساحل آرام و هوای عالی این شهر، لذت دوچرخه سواری رو بیشتر می کرد و ما همچنان در مسیرمون کنار ساحل، پیش میرفتیم تا از مناظر زیبا و گردشگریه بیروت دیدن کنیم

در طول مسیر به یک قسمت معروف از شهر بیروت رسیدیم، صخره های روشه که یه جورایی نماد این شهر به حساب می اومد که در غربی ترین نقطه ی شهر واقع شده. این صخره ها با ارتفاع 60 متر به صورت طبیعی، شکل گرفتن که به آنها «صخره ی عشاق» و «صخره ی مرگ» هم میگن.

به جرات می توان گفت که این صخره ها، معروفترین جاذبه ی بیروت و نماد کشور لبنان به حساب می آیند

روشه، جایی برای خودکشی و اثبات عشق

چرا صخره ی عشاق یا صخره ی مرگ؟ در سال 1977، در اثر مرگ خواننده‌ای مصری به نام «عبدالحليم حافظ» (یکی از پر آوازه ترین خواننده های عرب) سه تن از طرفداران و دوستدارانِ صدای او، از بالای صخره های روشه خود را به دريای مديترانه انداختند و فوت کردند. در حدود 40 سال گذشته بیش از 850 نفر با نيت‌ و انگيزه‌ های مختلف از بالای صخره ها خود را به دامن مرگ سپردند و به همین جهت به آن صخره مرگ می گفتند، اما در سال های اخیر این نام، به «صخره ی عشق» تبدیل شد، به جهت این که برخی از خودکشی ها، به علتِ عشق و عاشقی بود و عده ای برای جلب توجه عشقشان، خود را از بالای صخره ها،به کام مرگ می فرستادن.

بعد از اون به یه پاساژ فوق العاده بنام (abc mall) رفتیم. اکثر برندهای روز دنیا رو داشت اما با شرایط کنونی، امکان خرید کردن نبود، شاید برا اشخاصی که قیمتِ بالا براشون مهم نبود، مطلوب بود. به دلیل تنوع خوبی که داره، میتونه محیط مناسبی برای خرید باشه، البته ما فقط از اینترنت رایگانی که داخل مجموعه بود استفاده کردیم

بهتره نکاتی در مورد  آدابِ رستوران هایِ حرفه ای بدونیم، اونم زبان قاشق و چنگال هاست:

سه نوع طرز قرار دادن قاشق و چنگال وجود داره. وقتی شما قاشق و چنگال رو به صورت طرفین بگذارید و بلند شید که چیز دیگه بیارید، ظرف شما را خدمتکاران رستوران جمع میکنن و میبرند، وقتی که قاشق و چنگال رو به صورت موازی بگذارید بیانگر این است من به خوردن میخوام ادامه بدم و وقتی که قاشق و چنگال رو به حالت ضربدر بگذاریم یعنی من خوردنم تمام شده و شما میتونید کل میز رو جمع کنید ….

این مطالب میتونه برای کسانی که در سفرشان به هتل ها و رستوران های حرفه ای میرن، مفید باشه

روز سوم سفر

به مرکز شهر یعنی بیروت رفتیم که بافت شهریش شبیه خیابونای اروپایی بود، اما از نظر فرهنگِ رانندگی، اخلاقی شبیه به ایرانی ها داشتن دائم تو خیابون هاشون بوق میزنن و راننده ها اهل دبه کردن بودن

میدان ساعت، در مرکز شهر قدیمی قرار داشت که دقیقا رو به روی مسجد «محمد امین» که یکی از جاذبه های فرهنگی و اسلامی بیروت محسوب میشد، واقع بود

به کلیسای «سنت جورج» واقع در میدان ساعت، که مختص مسیحیان و قدیمی ترین کلیسای بیروت به حساب می آمد رفتیم

داخل کلیسا، حوضچه ای قرار داشت که مخصوص غسلِ بچه ها بود. راهنمای کلیسا توضیح داد که 40 روز بعد از به دنیا اومدن نوزاد این مراسم انجام میشه
سوال من این بود که چرا 40 روز؟ ما هم این 40 روز رو تو مذهبمون داریم، راهنمای کلیسا یه لبخندی زد و گفت شما از ما تقلید کردید ….

بعد از کلیسا به مسجد محمد امین رفتیم که فاصله ی کمی با کلیسا داشت

تقریبا تمام نمازگزارن مسجد محمد امین، مسلمانانِ اهل سنت اند. این مسجد توسط «رفیق الحریری» نخست وزیر لبنان، که ایشون رو به ترور رسوندن و محل ترور ایشون نزدیکای هتل ماست، ساخته شده.

بعد از یه خواب عصر گاهی به سمت ساحل برای تماشا ی غروب آفتاب و شنا در نقطه ی معروف بیروت (الروشه) رفتیم.
غروب فوق العاده زیبایی داشت،و به نقل از کسانی که زیباشنان معتنقدند که یکی زیباترین غروب ها، غروب بیروتِ زیباست که تصویری عالی رو خلق میکنه پس به سراغ شنا کردن میریم و تماشا ی غروب …

غذا ها و میوه های بیروت

یه میوه ی جالبی که در این شهر وجود داره، میوه ی درخت کاکتوس هست، که برام جالب بود تست کنم تیغ های ریزی داره که اگه به دست بخوره کارتون تمومه، چون ریزه و از دست در نمییاد من یه دونه اش رو لمس کردم خیلی دستم داغون شد و برای پوست کندن دور انگشتام دستمال کاغذی پیچیدم و روش دستکش دست کردم، به تست کردنش می ارزید مزه ی جالبی داشت، من مشابه این رو تو ایران به تازگی دیده ام ولی در ابعادیکوچیک تر از این، با رنگی بادمجونی…

من عادت دارم هر کشوری که سفر میکنم، میوه های اونجا رو تست کنم چون علاوه بر مزه ی عالی، خواص زیادی دارند

یه پیش غذای معروف بیروتی رو میخوام بهتون معرفی کنم به اسم «حمص» یا Hummus، این پیش غذا بین مردم بیروت،محبوبیت زیادی داره که ترکیبی از نخود، ارده و کنجده و…

این هم «دهینه» یک نوع از شیرینی لبنانیه که طرفدارای زیادی بین مردم اینجا داره

روز چهارم سفر

به سمت «منطقه ی جونیه» رفتیم که بام بیروت در اونجا هست، رفتیم. با پرداخت 10 دلار، سوار تله کابین های کوچیک شدیم و به طرفه بام بیروت که منطقه ی فوق العاده زیبایی رو داره رفتیم

به بالا رسیدیم، تمام جونیه و زیباییهایش که غیر قابل وصف بود دیده میشد

سوار بر تله کابین به سمت کلیسای حضرت مریم رفتیم و اون مجسمه ی معروفی که نمونه ی آن در برزیل وجود دارد

بعد از پیاده شدن از تله کابین با پله یا تله لیفتینگ دیگه ای خودمون رو به کلیسای حضرت مریم رسوندیم که هر چقدر بالاتر می رفتیم زیبایی ها دوچندان میشد

کلیسای حضرت مریم و اون مجسمه ی معروف اش و غروبِ دلنشینِ آفتاب، که یه فضای عالی و زیبا رو میشه در اینجا تجربه کرد

روز پنجم سفر

در این روز تصمیم گرفتیم که خیابان گردی کنیم برا همین به خیابون حمرا (hamra) اومدیم. یکی از خیابونای زیبای بیروت، که بهتون پیشنهاد میکنم حتما از این خیابون دیدن کنید….

روز شیشم سفر هست در حال جمع کردن وسایل و گشتی کوتاه در بیروت و بعد به سمت فرودگاه میریم

خیلی خوشحالم که با یه سفر دیگه در خدمتتون بودم
سفر ۶ روزه ی لبنان ما داره به پایان می رسه که به نظر میرسه 6 روز زمان مناسبی برای این سفر هست