زمستون بود و دلم خیلی سفر میخواست،چند روزی بود به یه سفر کم هزینه فکر میکردم یه دفعه اس ام اس تور گرجستان آمد،به خودم گفتم دونه که نشدی وسط زمستون!!!دلم گفت چرا دقیقا دیونه شدم!!چه اشکال داره یه بارم زمستون به یه جای سرد برو ،تورشم که خیلی ارزونه

تازه 10 سال پیش گرجستان رفتی و تکراریه…..

جواب دادم 10 ساااال گذشته….

دلم و زدم به دریا دلم میخواست یه کار عجیب بکنم………………………………پس یک تور چهار روزه به تفلیس را انتخاب کردم و هر چی تونستم لباس گرم برداشتم/دستکش/کلاه/حتی کفش زمستانه

پرواز ما شبه دوشنبه به مدت یک ساعت و نیم به تفلیس انجام شد ،وقتی وارد فرودگاه شدم  Tibilisi the city who lovers you به چشمم خورد

از آنجا با راهنمایی لیدرها سوار اتوبوس شدیم که به سمت هتلها برویم جالب است بدانید وقتی وارد شهر تفلیس می شوید چیزی که توجه شما را جلب می کند یک آنتن با ارتفاع 210 متر متعلق به صدا و سیما است که روی کوهها به چشم می آید و اینکه تفلیس ششمین شهر امن دنیاست و پلیس این شهر سومین رتبه را درجهان دارد هتل من اولین هتل در مسیر بود هتلی به نام ویلتون با چهار ستاره که در خیابان تلاوی قرار داشت و از نظر موقعیت دسترسی به مرکز شهر موقعیت مطلوبی داشت اما خدمات وکیفیت در حد 4 ستاره استاندارد نبود.

بعد از  chek in شدن و مقداری معطلی در اتاق خود مستقر شدم حدود ساعت 12 شب بود که دو دست لباس گرم پوشیدم و از هتل بیرون زدم و پیاده راه افتادم از خیابان تلاوی خارج وارد خیابان آولاباری شدم جالب بود که در آن ساعت از شب صرافی باز بود و من مقداری از پولها را به لاری (واحد پول گرجستان) تبدیل کردم .

نکته: قبل از مراجعه به صرافی به تابلوی جلوی درب که نرخ روز را زده اند دقت کنید که علامت % نداشته باشد وگرنه مجبورید رقم بیشتری از نرخ بپردازید!

در حین پیاده روی از تماشای شب و نورپردازی در شب بسیار لذت بردم، نارین قلعه و پل صلح در شب بی نظیر بودند در کنار پل صلح که از روی رود کورا می گذرد و شرق و غرب تفلیس را به هم وصل می کند قدم زدم و همچنین رود کورا که از وسط شهر می گذرد و نام آن به اقتباس از نام کوروش گرفته شده که در زبان گرجی متکواری mtkvari نامیده می شود و نمای بسیار زیبایی به شهر داده است.

از آنجا به سمت میدان آزادی حرکت کرده میدانی که مجسمه جرجیس با روکشی از طلا و برونز و 35 متر ارتفاع دروسط آن قرار دارد و 6 تا از خیابانهای شهر به آن منتهی می شود .در اطراف آن بوتیکها و رستورانهای زیادی می بینید همچنین هتل معروف ماریوت هم در آنجا شعبه دارد .حدود ساعت 3 شب بود که گرسنه بودم و داخل یکی از همین رستورانها شدم که در آن ساعت از شب مملو از جمعیت بود …

یکی از غذاهای سنتی گرجی بنام خینکالی را سفارش دادم این غذا ازخمیری به شکل بقچه درست شده بود که داخلش موادی نظیر گوشت و پیاز و فلفل وانواع سبزیجات داشت و خوردنش قلق خاصی داشت که باید کمی سرخود را بالا گرفته و یک گوشه اش را با دندان جدا کرده و مواد داخلش را ببلعید.

بعد از خوردن غذا و مقداری قدم زدن تصمیم گرفتم با تاکسی به سمت هتل برگردم قیمت تاکسی خیلی ارزان بود اما عاقلانه تر است که قبل از رسیدن به مقصد با راننده تاکسی قیمت را طی کنید و چانه زنی هایتان را بکنید و به توافق برسید.

نکته:می توانید در تفلیس از برنامه یاندکس برای گرفتن تاکسی به صورت آنلاین استفاده نمایید چیزی شبیه اسنپ در کشور خودمان .

و شب اول سفر اینگونه لذت بخش برای من تمام شد.

شهر گردی در گرجستان

روز اول بعد از خوردن صبحانه در رستوان هتل باز پیاده شروع به قدم زدن وگشت در شهر کردم به نظر من تفلیس از شهرهایی است که قدم زدن در خیابانها و محله های قدیمی اش با خانه های قدیمی بالکن دار و دیدن بازارهای محلی صفای ویژه ای دارد.

در مسیر مجسمه ها و کلیساهای زیادی وجود داشت که من از هیچکدام چشم پوشی نکردم همچنین به دستفروشان زیادی برخورد کردم که کار دست خود را می فروختند و شهر تفلیس ادویه های خاص خود را دارد که بسیار تند و شوراند که حتی ممکن است تست کردن طعمشان برای بعضی افراد خوشایند نباشد. و چیزی که خیلی در سطح شهر به آن برخواهید خورد خوراکیهایی هست که به شکل تسبیح آویزان شده اند و به چرچخلا که شیرینی خاص گرجستان است معروفند و می توان گفت چیزی شبیه به باسلق خودمان با مغز گردو یا فندق و روکشی از شیره انگور و جالب بود که هیچ روکش پلاستیکی از لحاظ بهداشتی نداشت اما طعم بسیار دلنشینی داشت .

همینطور که پیاده مسیر را در پیش گرفتم در شهر قدیم تفلیس در سمت رود کورا کلیسایی به نام سیونی وجود داشت که نمی شد از آن دیدن نکرد. اسم سیونی را از روی کوی صیهون در اورشلیم برداشته اند که بارها این کلیسا تخریب شده و از نو بازسازی شده و آخرین بار به دست آقا محمد خان قاجار ویران شده است . بعد از آنجابه سمت خیابان شاردنی خیابان سنگفرش معروف تفلیس که شبها تا صبح زنده و بیدار است رفتم بسیار گرسنه بودم و به پیشنهاد یکی از دوستان ناهار را دررستوران مک لارنز در این خیابان خوردم. غذاهای آن نسبت به رستورانهای دیگر مقداری گران تر بود ولی ارزشش را داشت . بعد از آنجا بسمت خیابان رستاولی رفتم که قدیمی ترین و معروفترین خیابان تفلیس است و از میدان آزادی شروع شده وبه مترو و رستوران مک دونالد ختم می شود و برندهای زیادی در این خیابان وجوددارد و ساختمانهایی نظیر دادگستری، ساختمان اپرا، موزه ملی، … در آن واقع شده اند.

بعد از آن تاکسی گرفتم و به سمت تله کابین که در میدان اروپا و ابتدای پارک ریکه هست رفتم بلیط رفت و برگشت تله کابین خیلی ارزان و حدود دو لاری بود که برای پرداخت باید کارت اعتباری تهیه کنید و از این کارت برای استفاده از مترو، مارشوتکا (مینی بوسهای زرد رنگ) ، مونوریل، …. می توانیدبهره ببرید.

طبیعتا از داخل تله کابین نمای زیبای شهر تفلیس کامل دیده می شد وقتی از تله کابین پیاده شدم به سمت مجسمه مادر (کارتلیس ددا) رفتم مجسمه ای با شمایل بانوی گرجی با لباس محلی با ارتفاع 20 متر ازجنس آلومینیوم بود که در دست راست خود جامی از شراب به نشان استقبال از دوستان و در دست چپش شمشیر به معنای تهدید دشمنان قرار داشت

در مسیر برگشت به سمت هتل افرادی با بنرهای تبلیغاتی در کنار ماشینهای خود ایستاده بودند که تورهای گشت خارج ازشهر  را می فروختند و من هم برای برنامه روز دوم یکی از این تورها را خریدم که اگر بیشتر تحقیق کرده بودم می توانستم برای چنین توری قیمت کمتری بپردازم……

در روز دوم راننده که لیدر تور هم محسوب می شد به دنبال من آمد وابتدا از شهر قدیم تفلیس به نام متسختا دیدن کردیم که در محل تلاقی دورودخانه قرار داشت و از قدیمی ترین شهرهای گرجستان و محل کلیساهای ارتودکس این کشور می باشد در این شهر معماری قدیم گرجستان را می توانیم مشاهده کنیم .

از آنجا به سمت مجموعه کلیسا وقلعه آنانوری که در دره آراگوی و کنار دریاچه ژینوالی قرار داشت رفتیم جالب است بدانید لباس خاصی شبیه جوخه از پشم گوسفند به عنوان سوغات در آنجا وجود داشت که امکان پوشیدن وعکس گرفتن با قیمت دو لاری را به بازدیدکنندگان می دادند.

پیست جذاب اسکی گوداوری

بعد از آنجا به سمت گودائوری که محبوبیت آن به خاطر پیست زیبا ومعروفش هست رفتیم این مکان در 120 کیلومتری تفلیس و در نزدیکی شهر ییلاقی کازبگی که از جاذبه های گرجستان است ولی میان ایرانیان کمتر شناخته شده است. اگر برای ورزش اسکی قصد سفر به کشوری را دارید این پیست را به شما پیشنهاد می کنم. پیستی که عمق برف در آن به 5/2 متر هم می رسد و می توانید لذت هیجان انگیزی از برف بازی را در این مکان تجربه کنید .یکی بهترین خاطرات من در اینجا شکل گرفت مثل سواری بر اسنوموبیل :تجربه سواری بر ماشینی مثل جت اسکی اما با تفاوت اینکه باهاش میشه تو برف به بالای کوه رفت

بعد از آنجا به یکی از کلیساهای شهر قدیم رفتیم که از ملزومات ورود به آن نپوشیدن دامن توسط خانمها و نپوشیدن شلوار کوتاه توسط آقایان بود .

در روز سوم با جاهایی که از طریق برنامه trip adviser سرچ کرده بودم تصمیم گرفتم با بازدید از نارین قلعه شروع کنم ،قلعه ای که روی تپه کالا بین حمامهای گوگردی وباغ بوتانیک که یک باغ گیاه شناسی است قرار داشت و به ناریکالا در میان گرجیها معروف است

از داخل قلعه ،رود کورا، پل صلح ،کلیسای سامبا و نمای زیبای تفلیس قابل مشاهده است.

بعد از آنجا پیاده به سمت کلیسای سامبا حرکت کردم که به عنوان بزرگترین کلیسای ارتودکس جهان و سومین کلیسای مرتفع می باشد. جالب است بدانید که این کلیسا از 9 کلیسای کوچک و 5 کلیسای کوچک دیگر در طبقه زیرین آن تشکیل شده که در شب نورپردازی بسیار ویژه و چشمگیری دارد بعد از آنجا به Tibilisi mall رفتم که بزرگترین مرکز خرید مدرن در منطقه دیقومی تفلیس بود و تمام برندها را می شد آنجا پیدا کرد .

در روز چهارم که روز آخر سفر بود فرصت چندانی نداشتم وسایل را جمع کردم وتصمیم گرفتم از خیابان مرجانیشویلی دیدن کنم که بنظر من از زیباترین خیابانهای تفلیس بود با معماری خاص و زیبا .

دو طرف خیابان پر از بوتیکها ، رستورانها، مغازه های برند، … بود. و جالب اینکه دو طرف خیابان آبخوریهای زیادی به شکل سر،شیر وجودداشت که آب از دهانشان خارج می شد

بعد از بازدید از خیابان مرجان و پارکی که با فواره ها و و مجسمه های رقص گرجی زیبایش دو چندان شده بود با وقت اضافه ای که باقیمانده بود ترجیح دادم قدم زنان به سمت هتل بروم که این راهپیمایی در جوار رود کورا بسیار لذت بخش بود.

بعد از رسیدن به هتل و برداشتن وسایل دوساعتی تا زمان پرواز وقت برایم باقیمانده بود پس نتیجه گرفتم که از مرکز خرید  east poin که نزدیک فرودگاه و خارج از شهر تفلیس قرارداشت دیدن کنم این مرکز خرید بسیار بزرگ با اغلب برندها در فضایی سرباز قرار داشت و عطر و بوی کریسمس چشم انداز زیبایی به آن داده بود و پس از انجام خرید کوچکی به سمت فرودگاه حرکت کردم.

سفر گرجستان هم به پایان رسید
تفلیس خیلی شهر مناسبیه واسه گشت وگذار ، دلیلش اینه که تمام نقاط مهم شهر ساده و قابل درسترسه
نمیخواستم به علت برودت هوا به تفلیس برم
اما اتفاقا خیلی مکان مناسبیه برای سفر زمستانی؛
حمام های گوگردی و پیست بسیار جذاب اسکی ،تفریحاتون رو در فصل زمستان کامل می کنه

امیدوارم اگه به این کشور نرفتین به زودی به کشور؛ (شراب و کباب و پنیر)برین
واگه به این کشور قبلا سفر کردین
پیشنهادم اینه که با لباس گرم و امکانات در زمستان به این کشور سفر کنید

حمیدرضا رضایی بهمن 1399